EEG-undersökningen.

Vi gick upp lite senare än tänkt i morse. Vi var riktigt riktigt trötta. Strax innan sju hade jag lyckats väcka Ellie som sov så djupt och skönt! Kollade på brevet från Ryhov och såg att vi inte alls skulle vara där 11.15, utan 10.15. Men de va inga problem. Vi var färdiga strax efter 8 så vi åkte in till lekparken på kålgården en sväng. Det var kallt och blött och frostigt så tidigt på morgonen och vi såg inte en enda person, men Ellie tyckte det var kul! Hon åkte rutsckana och sprang runt och tittade på allt. 9.30 var vi uppe på Ryhov och fördrev tiden lite här o där. När det var dags för undersökning var Ellie jättetrött. Men det var ju bara bra eftersom det var ett sovandes EEG son skulle göras. Spontansovande. Alltså hon fick ingen hjälp att somna. Sjuksköterskan förklarade att det var bra om man fick med insomnandet på inspelningen, men om det inte gick var det viktigaste att hon sov över huvudtaget och att man fick med henne sovandes. Hon fick en mössa med elektroder på huvudet och va lite tveksam till att ha den på sig först, men det funkade. Hon drack välling och vi tittade lite i en bok samtidigt som sjuksköterskan höll på och kopplade upp Ellie och sen däckade hon som en stock! Och sov den tid hon skulle, ca 20 min, och sen skulle jag väcka henne så de fick med uppvaknandet och lite när hon var vaken. Sjuksköterskan sa att jag skulle vara försiktig och så fick vi se om det gick väcka Ellie utan att hon blev allt för ledsen. Jag började med att dra ut nappen och sen väckte jag henne sakta. Hon gnällde lite, lite, sen tittade vi på en leksak och efter några minuter så sa sjuksystern att det var färdigt och att hon kunde stänga av sin registrering. Jag gav Ellie nappen och då somnade hon igen! Det var jättebra! För då fick de med en insomning till. Sjuksystern sa att det var kanonbra och att Ellie var så duktig och allt hade gått hur bra som helst! Det är inte ofta det går så bra! Ellie är ett riktigt praktexemplar! Haha.. Och jag som oroat mig så för detta, det var ju inga problem alls. Nu ska vi bara vänta på resultatet. En läkare i Linköping ska kolla på det och sen får vi svar om 1-2 veckor. Då får vi veta om det är någon slags epilepsi eller inte. Vi håller tummarna och hoppas på det bästa! Jag pratade mycket med sjuksköterskan om epilepsi och hon sa att det var väldigt vanligt, oftast inget farligt och får man det som liten är det stor chans att det växer bort. Hon var jättetrevlig och jag lärde mig massa nytt och jag är inget orolig alls. Det är ju som det är. Jag vill bara veta om det är nåt som är fel. Så vi isåfall kan göra något åt det. Det viktigaste är ju att Ellie mår bra!! Att min lilla tjej mår som den prinsessa hon är! <3


Kommentarer
Postat av: Malin

Vad duktig hon var på undersökningen! Nu hoppas vi på riktigt bra resultat! :)

2011-10-26 @ 11:13:16
URL: http://malinfredrikssonidag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback