Purékok!

Igår gjorde jag storkok på massa puréer till Ellie som jag har fyst in i småportioner nu. Önskar bara jag hade en större frys, för vilken plats det tar! Men får rensa lite av vår mat.. tänkte frosta ur översta facket (det är bara där det blir is) snart nu också när det är minusgrader ute. Då går det ju ställa ut all maten i snön. :)

Det tar lite tid, men det är inte så komplicerat. Det som var mest jobbigt var bönorna & ärtorna för det blev ju massa skal i purén så det fick jag pressa i en sil.


Det är himla roligt att laga mat! Och så blir det billigt! Och nyttigt! Och gott faktiskt! (Ja, jag har smakat!)

Och så finns det inte jättemycket att välja på om man ska köpa. Nu kan hon prova alla smaker var för sig också och så tar man bara en "bit" av varje och tinar så blir det en komplett måltid med kött/fisk/fågel, rotfrukt, grönsak och sås. :)

Köttet och fisken ska vi inte börja med riktigt än, men det är ju bra att ha om någon vecka när det är dags att prova!


Här kokar jag fisk och kött. Buljongen som blev av koket använde jag till sås!


Fiskportioner färdiga för frysen.


Fisksås med smak av persilja.


Köttet redo för frysen.


Sås till köttet som är kryddad med dragon.


Potatis och palsternacka.


Barnrotmos. Potatis och kålrot.


Ärtor.


Bönor.

Sen när de frusit tog jag ur dem ur formarna och la dem i olika plastburkar!


Fisken & Fisksåsen.


Ärtorna.


Bönorna.


Rotmoset, Potatis/Palsternacka, Köttsåsen & Köttet.




Kommentarer
Postat av: Petra

Gu vad du är duktig gumman:)

2010-11-13 @ 10:25:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback