Överlevare mot alla odds - Barbara Biggs



Beskrivning:
I bilen på väg från mormors lägenhet till hans hus berättar han om mitt nya jobb. När han vänder sig om och ser på mig uppifrån och ner känner jag kalla kårar utefter ryggraden. "Du vet väl vad du mer förväntas göra?"

Han var 42 år och en av Australiens mest framgångsrika brottmålsadvokater. Barbara var 13, på rymmen från en uppfostringsanstalt och utan någonstans att ta vägen. Senare fick hon veta att han hade betalat hennes mormor. Hon hade blivit såld ...

Advokaten slänger så småningom ut Barbara och åren som följer blir inte mindre dramatiska. Vid 16 års ålder läggs hon in på en psykiatrisk klinik. Vid 18 flyr hon från Kambodja när röda khmererna tar över landet. Vid 19 är hon prostituerad i Japan. Vid 21 ställer hon till kaos inom fackföreningsrörelsen och blir känd över hela Australien.

Det är en mörk sida av sitt liv som Barbara Biggs här skildrar, men mot alla odds överlever hon. Med en stor dos självironi och svart humor låter hon oss ta del av den nästan otroliga berättelsen om sitt tumultartade liv.


Precis färdig med denna boken nu. Den har tagit ett tag att läsa, började på den i Egypten första gången. Jag läser väldigt mycket böcker, och när jag väl läser så brukar jag läsa ut en bok på några dagar om jag gillar den. Denna var lite svår i början, men den var väldigt bra på slutet.  Tycker det va lite svårt att hänga med i början, för den hoppade lite hit o dit och det va många namn att komma ihåg.

Gillar att läsa mycket självbiografier. Det känns så mycket mer verkligt att läsa en bok om något som hänt i verkligheten, jag lever mig in i boken på ett helt annat sätt. Fast vissa böcker tror man knappt är sanna. En del böcker jag läst är så hemska att man inte riktigt förstår hur en människa kan ha upplevt så hemska och vidriga grejor. Ändå vill man läsa om det. Hur kan det vara så intressant med andras olycka och tragiska liv?! Kanske för att det bara är just en bok. Det är så långt borta. Fast ändå lever vi mitt ibland det utan att veta om det. Kanske är det då man verkligen förstår hur bra man har det själv? och att man inte ska gnälla över småsaker hela tiden utan vara lycklig för det som faktiskt är bra och betyder något i livet?

Klicka för mer information om detta ordspråk! För människan finns blott tre stora händelser: att födas, att leva, att dö. Hon vet ej om att hon föds, hon lider av att dö och hon glömmer att leva. - Jean_de_la_Bruyère(1645-1696)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback