Karpaltunnelsyndromet.

Har haft jättemycket problem med domningar i händerna inatt och idag. Särskilt i högerhanden. Känns ungefär som att tummen och fingrarna somnar. Det sticker och kliar i dem.

Inatt tänkte jag att det var för att jag sover med armarna under huvudet, men det har varit ganska mycket under dagen idag också. När jag suttit vid datan, pratat i telefon, borstat håret och sminkat mig. Speciellt när jag håller handen högt.. Även när jag inte gjort något särskilt alls. Mycket mysko.

Har haft problem med det förut. Förra sommaren och sommaren innan det. Var då hos läkarn och vi pratade om karpaltunnelsyndromet. Något om en nerv som kommer i kläm i handen. Använde handledskydd och sen försvann det typ och jag har knappt märkt av det alls.

Googlade på det innan och det är visst väldigt vanligt under graviditeten. Typ som att vaderna krampar, också vanligt. Många gravida kan få domningar i händerna i slutet av graviditeten, men det försvinner oftatst efteråt. Och är inte farligt. Har man jättemycket problem av det så får man operera, och det kan göras under graviditeten också om det är jobbigt. Annars kan man testa med handledskydd läste jag. Särskilt på nätterna för att hålla händerna uträtade. Ska till barnmorskan igen nästa vecka, ska höra lite med henne då.

Det är inte särskilt skönt iallafall..


Usch. Operationen ser inte alls mysig ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback