29 + 5.

Du är på dag 209 av 280. (74,6%).

 
Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 5 fulla dagar (v29+5).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Sön 20 jun 2010
Du har 71 dagar kvar till beräknad förlossning.





   
(Bilderna är klickbara.)

Jag har gått upp ca 9 kg sedan inskrivningen.

Bebisen är nu ca 40 cm lång. Den har fortfarande gott om plats så att den kan vända sig och växla mellan att ligga med stjärten eller huvudet nedåt.

Barnet:
Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.


Imorgon är det 10 veckor kvar till BF. 70 dagar. Det är ju ingenting. Ungefär lika länge som ett sommarlov när man var mindre, det gick ju hur fort som helst! :P Ca 25%. En fjärdedel av graviditeten kvar.

Just nu rör bebisen på sig där inne i magen. Den snurrar nog runt lite. Känns konstigt ibland när magen lutar åt ena hållet, och man känner att det blir hårt och trycker utåt i sidan. Då är det ett litet huvud eller kanske rumpan som känns. Men det är fortfarnade lika mysigt varje gång. :P

Jag mår bra annars. Fortfarande ont i ryggen imellanåt, men det går ju inte göra så mycket åt. Det bara är.. Mest ont gör det nog när jag sitter ner. Uppe i korsryggen.

Blir andfådd lättare och får svårare att böja på mig. Men det är ju inte så konstigt eftersom det känns som jag har en stor rörandes badboll på magen.. ;)

Tycker annars att jag är väldigt smidig ändå och mår väldigt bra. Försöker hålla igång som vanligt och inte bli helt förslappad. Vila kan jag göra de allra sista veckorna. Samla kraft och ork. Tror att desto mer vältränad och aktiv man är desto lättare blir förlossningen sen. Så länge man orkar hålla igång förstås. Men eftersom jag orkar så ser jag ingen anledning att inte göra det..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback